Friday, October 17, 2014

KULIAH DHUHA MUSLIMAH : HAID DAN ISTIHADAH PART 2

Assalamualaikum wbt.

Apa khabar sahabat-sahabatku sekalian? saya doakan hari ini anda dalam lindungan Allah swt.

Seperti yang dijanjikan entri kali ini saya nak sambung kuliah Dhuha Ustazah Syarifah yang ditangguhkan daripada minggu lepas. Tajuk kuliah masih sama iaitu HAID DAN ISTIHADAH. Kalau belum baca Kuliah HAID dan ISTIHADAH Part 1 Sila Klik link ini.

KULIAH DHUHA MUSLIMAH : HAID DAN ISTIHADAH PART 1

Nampak tajuk pendek saja, tapi ulasannya makan hari lah. 2 kali kuliah Dhuha tak habis lagi OK!


Para muslimah sedang khusyuk mendengar kuliah
Ustazah memulakan kuliah dengan membawa para muslimah untuk merenung masyarakat Malaysia sekarang. Kajian menunjukkan 70% remaja Malaysia telah rosak. Statistik yang amat membimbangkan.

Ustazah juga mencetuskan isu remaja sekolah berpegang-pegangan tangan sewaktu ustazah melalui kawasan sekolah. Mereka menyelinap di lorong-lorong celah-celah kawasan rumah.

Bagaimana ye? Bagaimana kita nak mengatasi isu ini bilamana Ibu-bapa sibuk seharian bekerja meninggalkan anak-anak. Ibu-bapa tak tahu apakah aktiviti yang anak-anak lakukan di rumah. 


HAID daripada perkataan HA' DA'


HA' DA' bermaksud darah kotor. bila dijama' kan HA' DA' dipanggil HAID iaitu darah yang banyak keluar dari rahim.

Haid akan keluar mengikut saiz badan, umur dan iklim sesuatu tempat. Sebagai contoh, kebiasaannya di Malaysia jangka waktu haid bagi kaum wanita dalam 7-8 hari berbanding di negara lain contohnya negara arab mungkin lebih dari 10 hari bergantung kepada saiz badan setiap individu itu pula.

Menurut imam syafie, jangka waktu haid adalah seperti berikut:
1. Normal 7 Hari
2. Maksimum 15 hari
3. Minimum 1 hari 1 malam

Selepas 15 hari sekiranya masih belum putus darahnya itu dikenali darah istihadah.

Bagaimana mengenali darah HAID dan ISTIHADAH??

Darah HAID - Warna Merah kehitaman
Darah ISTIHADAH - Warna Merah Darah



anak-anak kecil pun turut serta dalam Majlis Ilmu ini

Apa yang diHARAMkan semasa HAID

1. SOLAT
Allah mengharamkan wanita yang dalam haid tunduk kepadaNya. Benci ke Allah dengan wanita haid ini? Tidak, Allah memberi kelonggaran kepada kaum wanita ketika ini dalam melakukan ibadah kepadanya. Allah sangat sayangkan wanita supaya mereka ada masa untuk berehat.

2. PUASA 

3. TAWAF
Persoalannya, bolehkah wanita yang dalam haid ini berada di dalam masjidil haram? Jawapannya: tidak boleh (haram).
Tawaf ini sama seperti solat. Bezanya dibolehkan bercakap perkara-perkara tertentu dan berzikir.

Persoalan lagi, bolehkah berada di tempat Sae'i? Ustazah merujuk dalam kitabnya, Ya, kaum wanita dalam haid boleh lalu dan berada di tempat Sae'i. 

4. Baca Al-Quran
  • Tidak boleh berjunub dan membaca Al-Quran ketika haid.
  • Tidak boleh membawa dan memegang Mazhab Al-Quran.
  • Manakala dibolehkan memegang dan membaca Tafsir Al-Quran.
  • Ambil peluang semasa haid untuk khatamkan tafsir Al-Quran yang tidak kesempatan dibuat ketika hari biasa.
  • Sekiranya dalam Mathurat, baca zikirnya sahaja dan tinggalkan bacaan-bacaan Ayatul Quran. Boleh dibaca tafsirnya sahaja.
Ustazah juga membincangkan tentang hal cara membawa Al-Quran. Bawa Al-Quran dengan cara menampungnya dan dakapnya ke dada. Jangan membawa sambil lewa seperti membawa buku-buku lain.

Cara ini menandakan bagaimana kita sangat memuliakan A-Quran.

cara membawa Al-Quran dengan mendakapnya


Semasa membaca Al-Quran tidak dibenarkan meletakkan Al-Quran di riba. perlu ada alas tinggi untuk memuliakannya seperti menggunakan rihal. Memuliakan Al-Quran sangat dituntut. 

5. Haram duduk dalam masjid

Surau dan masjid bukan dalam kategori yang sama. Dibolehkan wanita dalam haid duduk di dalam surau sedangkan diharamkan duduk di dalam Masjid.

Ustazah membawa isu di mana masyarakat Melayu suka membuat majlis nikah di dalam Masjid. Jadi bagaimana hukumnya mereka yang haid atau pengantin itu sendiri menghadiri majlis di dalam Masjid?

Hukumnya sudah jelas Haram bagi wanita dalam haid berada dalam masjid. Begitu juga dalam majlis ilmu Agama, kariah masjid perlu menyediakan fasiliti untuk wanita HAID supaya dapat mendengar dan turut serta meraikan sebarang majlis di masjid.

6. Diharamkan Jima' 




Dalam hal ini, ustazah menyatakan sekiranya suami ingin bermesra-mesra dengan isteri diboleh kan dari kepala hingga ke pusat. Manakala diharamkan dari pusat ke bawah.

Hikmah larangan Bersetubuh ketika HAID

Kepada wanita
  • Kebarangkalian mendapat anak khunsa ( ada dua alat ).
  • Meningkatkan pengeluaran darah.
  • Dinding rahim luka kerana ketika haid tisu akan rapuh luruh serta rahim sangat lemah.
  • Jangkitan kuman.
  • Tiub Fallopian tersumbat.
  • Emosi terganggu/stress/kemurungan.
Kepada Lelaki
  • Radang pada zakar.
  • Bau tidak menyenangkan.
  • Jangkitan bakteria.Kegatalan pada zakar.
Selingan,
Sedang saya khusyuk mendengar kuliah dari ustazah tetiba datang si tompok melompat di meja saya....
Si Tompok pun nak dengar ceramah ustazah ye. Doakan kami diberi keberkatan di majlis ni ye Tompok.


Allahuakhbar!!! kucing pun nak dengar kuliah Dhuha jugak tau...doa dan zikir kucing lebih makbul dari kita yang banyak dosa ni


Hukum makan ubat penahan HAID semasa mengerjakan haji atau umrah

Saya tak pernah pergi lagi haji dan umrah. Tetapi dari pengalaman rakan-rakan dan saudara mara saya, mereka mengimpikan haid tidak datang ketika mereka beribadah dengan harapan mereka dapat mengerjakan ibadah haji dan umrah dengan sempurna.

Persoalannya, adakah diharuskan memakan ubat penahan HAID sewaktu mengerja haji atau umrah? Hukumnya diharuskan sekiranya tidak memudaratkan. Namun sekiranya terbukti boleh menjadi penyebab kepada penyakit dan memudaratkan wanita tersebut seperti boleh mengakibatkan kanser hukumnya HARAM.

Ustazah ada berkongsikan pengalaman kakak beliau semasa mengerjakan haji tidak didatangi haid sepanjang pemergian ke Tanah Suci. Bila dikorek rahsia apakah ubat yang kakaknya makan? Alhamdulillah ubatnya dengan hanya berdoa bersungguh-sungguh kepada Allah sebelum pergi Haji supaya semasa mengerjakan haji tidak haid untuk mengerjakan haji dengan sempurna.

Tau tak berapa lama kakak ustazah berdoa? bukan sekali, bukan dua kali. Tetapi 2 tahun dia memohon bersungguh-sungguh submit kepada Allah supaya Allah makbulkan doanya. Oleh itu, jangan mudah putus asa dalam meminta kepada Allah.

Darah yang keluar ketika hamil
  • Darah dari persenyawaan.
  • Jangkitan kuman.
  • Radang.
  • Keguguran.
  • Darah plasenta yang kena jangkitan kuman.
Darah sebelum melahirkan

Ustazah juga membangkitkan isu darah yang keluar sebelum melahirkan. Mengikut pengalaman saya, saya telah mengalami 2 kali pengalaman darah keluar sebelum bersalin. Orang tua kata kembar darah, sesetengahnya pula kata dah ada tanda (darah).

Dalam konteks ini, ada pelbagai pendapat. Sesetengah pendapat menyatakan darah tersebut darah nifas manakala tak kurang juga yang berpendapat bukan darah nifas.

Sekiranya darah nifas sudah tentu wanita tersebut diharamkan melakukan perkara-perkara yang dilarang semasa bernifas contohnya solat, membaca Al-Quran.

Ustazah akan mengungkai isu ini di kelas kuliah akan datang. Saya pun tak sabar nak mendengar jawapan ustazah kerana saya telah mengalami dengan kelahiran-kelahiran sebelum ini dan saya berpegang kepada pendapat pertama iaitu ianya darah nifas.

Bila dikaji balik makna darah nifas itu adalah darah yang keluar selepas melahirkan. Keliru juga isu ini. So, kita rujuk kepada yang pakar ok! Tunggu next Kuliah pula.

Persediaan menghadapi Menapous

Al-Quran sebagai peneman dari menghadapi tanda-tanda menapous seperti kemurungan. Waktu ini hendaklah kita berbaik sangka dengan orang lain.

Ada sesetengah orang tak nak ke surau atau masjid kerana banyak sangat gossip dalam surau. Didiklah diri anda dan sentiasa berlapang dada dengan teguran.

Tanda-tanda Menapous
  • Pening
  • Gigi lemah/gusi kecut
  • Payudara semakin rata
  • Sakit tulang belakang
  • Abdomen tak kuat
  • Tulang mudah retak
  • Tekanan
  • Vagina kering dan gatal
  • Kulit akan menjadi kering dan mengecut

Tamatlah kuliah untuk minggu ini. Minggu hadapan akan disambung lagi sekira diizinkan.

Sebelum bersurai, kebiasaannya kami ahli jemaah muslimah surau akan dijamu dengan juadah sarapan pagi sumbangan ahli jemaah juga.


Didoakan anda dapat manfaat daripada perkongsian saya ini. Sekiranya ada kekurangan harap dimaafi. Sekiranya ada penambahan sila-silalah kongsikan dengan saya supaya saya boleh update entri saya ini.



Di sini saya kongsikan wajah-wajah ceria muslimah LEP 7 dan penduduk berhampiran di Surau Al-Mustaqim


Kaum hawa LEP 7 sedang membincangkan aktiviti yang bakal diadakan


Rancak cik kak-cik kak bincang no....

 
Cik Sue dan saya (pengguna tegar OmegaGuard)
Sempat lagi bagi poss cun dengan jiran saya cik Sue ni. Sambil-sambil tu kami borak-borak. Biasalah perempuan. Ini antara Perkongsian Cik Sue.


Duduk kena lapik bantal

Sebelum ni Cik Sue mengalami sakit-sakit badan dan sakit-sakit belakang. Sehingga duduk pun kena lapik dengan bantal. Alhamdulillah, selepas 2 minggu Cik Sue mengamalkan Omega Guard, badan Cik Sue mulai ringan dan sakit-sakit pun mulai berkurang...tu Sue sendiri yang kata kat saya tau masa jumpa kat surau tu.

Maaf Cik Sue, saya kongsikan cerita Cik Sue ini untuk manfaat rakan-rakan kita di luar sana. Manalah tahu ada rakan-rakan kita yang mengalami masalah yang sama seperti Cik Sue. Tak pasal-pasal Cik Sue dapat saham kubur hasil daripada perkongsian ini. Senangkan nak dapat pahala.

Kawan-kawan yang mengalami masalah yang sama dengan Cik Sue boleh hubungi saya di contact No di bawah atau cer tanya Cik Sue sendiri #Omegaguard Effect.

Omega Guard ini sejenis kapsul minyak ikan yang betul-betul semulajadi. Kebaikannya ada diceritakan di sini KEBAIKAN OMEGAGUARD (sila klik)

Sekiranya anda rasa entri ini memberi manfaat dan suka entri saya kali ini sila klik button LIKE dan SHARE di bawah. Semoga lebih ramai orang dapat manfaatnya

*************************************************************


Ingin mendapatkan supplemen yang sesuai untuk anda dan keluarga?
Ingin menjana pendapatan 4-5 angka sebulan dengan hanya duduk di rumah?
Hubungi saya untuk:- 
FREE CONSULTATION
BEST PRICE and

BUSINESS OPPORTUNITY WITH SHAKLEE!!

Hafizah Mahfoz
Call/Whatsapp/Telegram/sms:
019-211 8757

email:
hafizahmahfoz@gmail.com

facebook:
hafizahmahfoz

0 comments:

Post a Comment