Monday, August 17, 2015

GARAM BERLEBIHAN PUNCA DARAH TINGGI

Assalamualaikum wbt,

Apa khabar pembaca setia fiezabard? Saya doakan anda sihat dan ceria. Terima kasih kerana setia membaca perkongsian saya.

Baru-baru ini saya ditanyakan soalan oleh seorang rakan. Kenapa kita tak boleh makan garam?

Soalan ini timbul bila syarat wajib makanan dalam program NECK yang kami ikuti adalah elakkan 5 makanan yang berunsurkan minyak, goreng, gula, santan, dan yang paling penting garam.




Garam tidak dinafikan bermanfaat untuk sistem tubuh tetapi sekiranya diambil secara berlebihan buruk padahnya.



Tahukah anda? Garam adalah salah satu punca mengapa ramai orang sakit dan mudah menjadi gemuk.

1 – Garam atau nama saintifiknya Sodium Chloride, terdiri daripada 2 komponen, iaitu 40% Sodium dan 60% Chloride.

2 – Dalam diet manusia, garam tergolong dalam kelompok mikronutrien – yakni nutrien yang diperlukan dalam jumlah yang kecil saja. Kalau kurang akan MENDAPAT penyakit, lebih pun akan mendapat penyakit. Ia bertanggungjawab membekalkan mineral “sodium” kepada manusia.

3 – Sodium sudahpun wujud secara semulajadi dalam semua makanan, maka pengambilan garam haruslah terkawal agar kuota pengambilan sodium anda tidak terlebih.

4 – Penyakit yang disebabkan oleh kekurangan sodium agak sukar berlaku kerana diet kita sendiri amat kaya dengan sodium. Makanan di sekeliling kita mengandungi sodium, meskipun makanan tu tak lah rasa masin mana pun.

5 – Sodium bertindak dalam mengawal jumlah air dalam badan (elektrolit), mengekalkan pH darah, membantu dalam transmisi isyarat saraf (neurotrasmitter) dan kontraksi otot.

6 – Sama seperti di UK, seorang dewasa di Malaysia harus mengambil garam tidak lebih 6g sehari(dalam satu sudu teh), manakala kanak-kanak pula haruslah kurang daripada itu.

7 – Secara purata, seorang dewasa di Malaysia mengambil garam sekitar 9g sehari, lebih banyak dari yang sepatutnya, dan kebanyakannya dari sumber makanan yang tidak sihat seperti makanan dalam tin, kerepek-kerepek, makanan segera dan beberapa jenis lagi makanan proses. Tidak mustahil juga akan ada dewasa yang mengambil sehingga lebih dari ini memandangkan 9g ini adalah sekadar nilai purata (9g adalah nilai tengah-tengah, ada yang ambil kurang dari itu, ada yang ambil lebih).

8 – Antara kesan ketara jangka masa panjang pengambilan garam berlebihan adalah masalah jantung dan juga penyakit darah tinggi (hypertension).

9 – Antara kaedah utama dalam mengurangkan pengambilan garam dalam sehari adalahkurangkan/berhenti makan kerepek jajan, kurangkan/berhenti makan makanan segera di luar(restoran makanan segera), sebaliknya lebihkan memasak sendiri makanan di rumah. Sudah pasti, kurangkan penggunaan garam dan tak perlu menggunakan penambah perisa (seperti Ajinomoto) ketika memasak.

10 – Jika ingin makan makanan dalam tin, pastikan tos dahulu makanan dalam tin sebelum menggunakannya. Peringatan juga buat abang-abang bina badan di luar sana yang sering menggunakan tuna dalam tin dalam kadar yang kerap.

11 – Baca dahulu label sebelum membeli kerana kebanyakan produk yang ada di pasaran sekarang ini rata-ratanya tinggi kandungan sodium. Kadang-kadang roti wholemeal yang menyihatkan pun mengandungi kandungan sodium yang tinggi, maka berjaga-jagalah.

12 – Selain roti, bijirin sarapan, biskut dan kek juga mengandungi sodium yang tinggi. Patutlah orang zaman sekarang ni mudah kena serangan jantung, ye tak? (tambah-tambah lagi kalau malas bersenam,just doubling the risk)

13 – Sekiranya anda gemar makan daging (lembu misalannya), maka lebih dari 1/4 kuota pengambilan sodium harian anda datang dari makanan ini.

14 – Sodium pada label makanan disukat dalam unit “miligram” (mg).


15 – Berapakah had maksima jumlah sodium yang anda perlu ambil dalam sehari? Mudah sahaja.

Dalam (6) tadi telah diberitahu seorang dewasa tak boleh ambil lebih dari 6g garam sehari, atau bersamaan dengan 6000mg sehari, manakala garam terdiri daripada 40% sodium, maka dengan itu, 6000mg x 40% = 2400mg sodium sehari 

Sebab itulah kami dalam NECK menekankan sesangat JANGAN MAKAN GARAM dalam menu makanan anda.

Percayalah sekiranya anda kurangkan GARAM nescaya anda akan lebih sihat dan yang bam bam pulak akan mudah nak turun berat badan.

Saya kata sebab saya dah lakukan.

Selama 100 hari dalam program NECK saya elakkan garam dalam masakan dan menu harian saya. 

Resultnya saya dapat turunkan berat badan saya sebanyak 9 kg.

Alhamdulillah, selama ni saya fikirkan timbang saya rosak. Rupanya silap. Saya boleh turun berat badan dengan mengamalkan cara makan yang betul dan senaman yang betul.

Kerana bentuk badan anda bergantung kepada 70% makanan yang anda ambil dan hanya 30% senaman yang anda lakukan.



Saya doakan anda kurus dan sihat.

Sekiranya entri beri manfaat kepada anda mohon anda tekan button LIKE dan SHARE supaya ramai rakan anda yang dapat manfaatnya juga nanti. Sharing is caring kan.


0 comments:

Post a Comment