Sunday, February 8, 2015

REZEKI DATANG BERGOLEK!!

Assalamualaikum wbt,

Apa khabar sahabat fiezabard yang saya kasihi sekalian? Saya doakan anda dalam lindungan Allah swt hendaknya.

Entri kali ini saya nak share dengan anda satu kisah dari seorang sahabat untuk tatapan anda semua.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

 "DAH TERTULIS REZEKI AWAK"

Cerita petang tadi. Benar-benar terkesan di hati saya.

Sejak petrol turun harga saya tak pandai nak anggar harga petrol nak isi. Tadi tank masih ada dua bar. So saya agak ada la kat dlm 10-15 rggt je. So saya bayar di kaunter untuk isi RM50. Rupanya bila rm42 dah penuh.. saya pump juga sampai rm45. Takut nak isi lagi.. sebab pernah terjadi melimpah2 keluar petrol.

Saya malas nak gi masuk dalam minta refund lagi rm5. Nak burn je sayang pulak. Saya pegang nozzle sambil perhati kot2 ada motor masuk.. takde pon. Saya hampir nak letak balik sebab nak tutup lubang tempat isi minyak kat kereta, tapi saya cuba pegang nozzle tu sambil tutup lubang minyak tu.. buat lambat sikit. Niat nak tunggu kot2 ada motor masuk.

Selesai je, hampir saya nak letakkan nozzle, ada satu motor datang ke pump sebelah. Budak muda, awal 20an saya kira. Saya panggil dia suruh tolak motor ke pump ni, saya cakap ada rm5 lagi, ambillah. Dia tolak motor ke tempat saya, dia seluk poket nak bayar, saya cakap tak payah, saya pass nozzle ke dia.

Saya cakap ..

"ambillah akak malas nak refund ke dalam.."

Dia cakap terima kasih. Dia tunduk, nampak sedih. Dia tunduk betul2 macam tak sanggup pandang kita, atau tunduk syukur pada Allah gitu. Cam speechlesss gitu..

Saya tanya dia, "eh apesal?"

Dia jawab dalam menahan sebak.

"Saya doa akak murah rezeki, tak tau nak cakap macam mana. sebenarnya saya belum gaji, duit sy ada 10 ringgit je ni, dok fikir isi minyak 3rggt, tinggal 7 rggt. Dok atas motor tadi saya dok fikir pasal duit je.. saya serah pada Allah je. Rupanya Allah nak bagi rezeki saya dapat minyak motor free,"

Saya pula sedih.. saya senyum je dan cakap.

"Dah tertulis rezeki awak,"

Saya masuk kereta, terus jalan. Dari jauh nampak dia lambai tangan tanda terima kasih. Saya yang cengeng dah 'banjir' dlm kereta. YA Allah.. bila hambaMu tawakal padaMu. Ada rezeki yang dah KAU janjikan.

Dan rencana Allah tu pasti. Saya sepatutnya nak drive terus balik Putrajaya, dan isi minyak di Petronas, sebaliknya Allah gerakkan hati saya belok ke Petron di Besraya. Jarang saya berhenti di situ isi minyak, hari ni tergerak hati nak isi kat situ..

Dan patutnya tadi saya guna debit kad, isi penuh ja.. tetapi saya pi masuk bayar rm50 kat dalam, teragak nak isi rm45 sahaja, tapi hati kata rm50 baru penuh.. rupanya betul cuma rm45 sahaja.. rm5 tu bukan hak saya, hak orang lain. Allah dah susun dan atur cantik2.

Itulah yang dikatakan dalam rezeki kita ada hak orang lain, yang kita kena kembalikan semula. Teratur hari ini dalam bahagian saya ada bahagian adik itu. Semuanya dari Allah. Niat kita juga penting.. saya benar niatkan nak kasi je baki petrol dah bayar tu pada sesiapa pun, dan dalam hati terdetik, biarlah dapat pada orang benar-benar layak. Maka Allah temukan kami.

Saya menangis sambil drive sebab saya semakin kuat dan yakin konsep tawakal pada Allah. Benar2 serahkan segala-galanya padaNya. Menulis ini pun saya sebak.

kredit to pencerita
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Allah sentiasa dekat dengan kita
Kisah ini membuatkan hati saya sangat tersentuh.

Bagaimana Allah sangat sayangkan makhluknya. Hanya makhluknya sering lupakanNya.

Dan saya sering diperingatkan supaya kita menyerahkan kebergantungan kita 100% kepada Allah. Allah sentiasa bersama kita. Allah Maha Pengasih Maha Penyayang umatnya.


Kebergantungan 100% kepada Allah ini tidak lah bermakna kita berserah nasib kepada Allah.

Berpegang kepada 3 konsep
1. Berdoa
2. Berusaha
3. Berdoa tawakal kepada Allah

Usaha dan doa

Dulu orang tua selalu cakap...usaha dulu baru doa. 

Silap rupanya konsep tu. Sekarang ni bila saya dah banyak mengkaji dan menuntut dari cerdik pandai rupanya sebelum berusaha kita perlu berdoa supaya Allah permudahkan usaha kita ini. 

Kemudian kita teruskan usaha kita bersungguh-sungguh dan akhir sekali barulah kita berdoa sekali lagi untuk berserah dan tawakal kepada Allah supaya memberkati dan memberi kejayaan atas usaha kita. 

End up adalah Allah yang tentukan. Ini dinamakan kebergantungan 100% kepada Allah.




Rezeki datang bergolek
Anda percaya tak rezeki sebenarnya mudah untuk dijemput. 

Pepatah orang dulu-dulu kata " Rezeki tak datang bergolek" dah tak boleh digunapakai lah nampak gayanya.

Sebab dah terbukti rezeki boleh datang bergolek-golek kalau kita tahu caranya.

Saya dah amalkan beberapa langkah untuk menjemput rezeki dan terbukti berkesan. Alhamdulillah rezeki saya tak pernah putus sama ada rezeki dari segi kewangan, kesihatan dan juga rezeki dipermudahkan urusan.

Kan Allah dah berjanji,

"Selangkah kita dekat denganNya, 10 langkah Allah dekat dengan kita"
"Sekiranya kita berjalan kepadaNya, Allah akan berlari mendapatkan kita"

Nak tahu apa yang saya buat hingga Allah sentiasa berlari mendapatkan kita. Nantikan entri saya seterusnya. to be continue......

Sekiranya anda suka entri saya kali ini sila tekan button SHARE dan LIKE di bawah.

Dengan harapan semoga satu button yang anda tekan itu memberi manfaat kepada ramai orang di luar sana dan automatik anda dapat saham akhirat Insya Allah.

Love,
~Hafizah

Beramal seolah-olah mati esok,
Bekerja seolah-olah hidup seribu tahun lagi,

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Hayati kisah benar kejayaan seorang Engineer Terpaksa Berhenti Kerja Selepas 6 bulan menjalankan Online Busines. Ikuti rahsia bagaimana beliau menghasilkan jualan RM1 Juta dalam tempoh 9 bulan At 'Zero Cost Marketing' selepas mengikuti Seminar Dr. Azizan Osman.

Kisah ini telah mendapat sambutan 15,000 orang pembaca. Cepat download sementara ia masih PERCUMA!!!!! Sila klik image ebook di bawah. 

www.ebookniaga.com/sorryboss/hafizah

1 comment:

  1. Assalamualaikum wrb, saya mohon maaf kalau postingan saya menyinggung perasaan anda semua tapi saya lillahi ta’ala hanya mau menceritakan pengalaman pribadi saya saya berharap ada yang sama seperti saya.perkenalkan terlebih dahulu saya aini andari tinggal di Padang,dulu saya penjual kue keliling himpitan ekonomi yang membuat saya seperti ini,saya tidak menyerah dengan keadaan saya tetap usaha,pada suatu malam saya buka internet tidak sengaja saya lihat postingan seseorang yang sama seperti saya tapi sudah berhasil,dia dibantu oleh Kajeng Taat Pribadi tampa pikir panjang saya hubungi beliau saya dikasi pencerahaan dan dikasi solusi,awalnya saya tidak mau tapi sya beranikan diri mengikuti saran beliau,alhamdulillah berjalan lancar sekarang saya punya toko bangunan Jaya Abadi didaerah Padang,terimah kasih saya ucapkan pada Kanjeng Taat Pribadi berkat beliau saya seprti ini,mungkin banyak orang yang menyebut saya mengada-ada tapi saya buktikan sendiri,khusus yang serius mau bantuan silahkan hub beliau Kanjeng Taat Pribadi beliau orangnya baik ini nomor beliau 085299036030 atau klik http://kanjengtaatpribadi777.blogspot.co.id/ ini pengalaman pribadi saya percaya atau tidak semua tergantung pembaca demi Allah ini nyata sekian dan terima kasih ,Assalamualaikum Wrb....allahuakbar....allahuakbar....allahuakbar...


    ReplyDelete