Thursday, November 13, 2014

SINDROM NYANYUK MUDA PUNCA DAN TIPS MENGELAKKANNYA

Assalamualaikum wbt,

Apa khabar sahabat-sahabatku sekalian, lama betul saya tak update blog fiezabard ni kan. Rindu dengan anda semua.

Kali ini saya ingin membawa topik yang hangat diperkatakan dan saya rasa anda pun pernah alami sendiri.

Baru-baru ni terbaca satu topik hangat dalam paper Metro ni. NYANYUK!

Sindrom Nyanyuk Muda jangan pandang enteng

Perasan tak kita selalu dengar, kita selalu cakap "Nyanyuk macam orang tua"

Betul ke nyanyuk ni jatuh title kepada warga tua saja?

Pernah tak anda mengalami situasi ni:

Situasi 1:
Bergegas ke ruang dapur nak ambil sesuatu. Tetapi bila sampai ke dapur lupa pulak apa yang nak dicari.

Situasi 2:
Baru tadi letak kunci kereta kat atas meja. Bila nak guna kereta cari kunci tu tak jumpa pun atas meja.

Situasi 3 :
Dah sampai pintu masuk shopping mall terpaksa patah balik ke parking kereta nak pastikan kereta dah berkunci ke belum. Padahal sejurus keluar kereta tadi dah tekan alarm kunci kereta dah.

Adakah 3 situasi ini menandakan simptom nyanyuk atau elzheimer (betul ke ejaan ni) ataupun hanya sekadar pelupa?

Antara Lupa, Elzheimer dan Nyanyuk

Haaa...jadi pengkaji perkataan pula.

Lupa, Setiap individu mempunyai tahap ingatan yang berbeza. Kebiasaannya kaum adam susah sangat nak mengingati hari-hari istimewa keluarga mereka. 

Contoh, hari ini hari ulang tahun perkahwinan mereka yang ke 10. Isteri bagai nak gila membuat persiapan untuk menyambut suami tercinta di rumah dengan memasak lauk kegemaran suami dan membuat kek special untuk orang tersayang. 

Alih-alih suami telefon "Ayang, I balik lewat hari ini ada meeting tergempar" . Punah luluh hati si isteri ketika ini.

Ini belum kategori nyanyuk lagi kerana sambutan ulang tahun perkahwinan setahun sekali pun. Boleh dimaafkan lagi. Ulang tahun perkahwinan bukan perkara rutin, jadi situasi ini hanya dinamakan lupa sahaja.

Tapi, tolong ubati penyakit lupa ini seperti ini. Isteri makan hati berulam jantung nanti.

Elzheimer pula adalah suatu keadaan dimana sampai satu tahap daya ingatan individu itu merosot dengan teruk sehingga mereka tidak dapat menguruskan diri mereka sendiri.

Elzheimer adalah salah satu tanda-tanda nyanyuk atau bahasa canggihnya demensia. 

Ciri-ciri menghidap Elzheimer 
  • Lemah pertuturan
  • Kurang kewarasan
  • Lemah ingatan
  • Perubahan personaliti
  • Tingkah laku yang tidak terkawal 
kajian telah dibuat :
 Penyakit yang julung kalinya, ditemui oleh Dr. Alois Alzheimer pada 1907 ini, dinamakan Alzheimer, bersempena nama beliau.

Hasil bedah siasat, Alzheimer mendapati otak wanita tersebut bukan saja mengecut malah, dipenuhi dengan gumpalan protein yang luar biasa yang dipanggil plak amiloid dan serat yang berbelit-belit (neuro fibrillary).

Amiloid protein yang membentuk sel-sel plak protein, dipercayai menyebabkan perubahan kimia otak. Kemusnahan sel-sel saraf ini menyebabkan neurotransmitter yang berfungsi menyampaikan mesej dari satu neuron pada neuron lain terjejas.

Meskipun penyakit ini mula dikesan hampir satu kurun yang lalu, ia tidak sepopular lain-lain penyakit seperti sakit jantung, hipertensi, Sihendrom Pernafasan Akut Teruk (SARS) atau sebagainya.

Kemungkinan ini disebabkan oleh penyakit ini tidak dapat dilihat dengan mata kasar seperti penyakit hipertensi yang dapat dikesan melalui pemeriksaan tekanan darah secara berkala.
kredit wikipedia Elzheimer
 
Subhanallah, Allah yang Maha Agung mencipta sel-sel otak manusia

Nyanyuk (Demensia)

Jika kita lupa sesuatu perkara atau sukar mengingati sesuatu perkara yang menjadi rutin harian kita, barulah ia dikenali sebagai nyanyuk.

Sebagai contoh, pernah tak anda terlupa nama suami atau isteri anda sedangkan anda telah bersama suami/isteri selama 10 tahun lamanya. Mungkin logik anda terlupa nama suami/isteri sekiranya kebiasaannya anda memanggil orang kesayangan anda itu dengan panggilan 'sayang', 'darling', 'honey', 'emaknya' , 'bapaknya'.

Bapa saya selalu terlupa sama ada dia sudah solat ke belum. Ada satu ketika bapa saya telah solat zohor pada awal waktu selepas azan dalam pukul 1.30, tetiba dalam pukul 3.00 petang bapa saya solat zohor sekali lagi. Disangkanya, dia belum solat lagi. Ada satu ketika bapa saya solat sebelum masuk waktu lagi. 

Solat adalah rutin harian bapa saya, adakah ini tanda-tanda nyanyuk?
Tanda-tanda Nyanyuk
  •  Hilang ingatan
  •  Kesukaran berkomunikasi
  •  Kesukaran dengan tugas-tugas yang kompleks (gagal melakukan kerja lebih dari satu tugasan dalam masa yang sama).
  •  Masalah dengan merancang dan mengatur
  •  Kesukaran dengan koordinasi dan fungsi motor
  •  Masalah dengan kekeliruan, seperti sesat
  •  Perubahan personaliti
  •  Ketidakupayaan dan tingkah laku yang tidak sesuai
  •  Paranoia, pergolakan dalaman dan halusinasi
Punca-punca Nyanyuk
  • berpunca daripada penyakit penyebab kemerosotan atau kehilangan sel-sel saraf di dalam otak seperti Alzheimer, Parkinson dan Huntington.
  • berpunca daripda penyakit yang memberi kesan kepada saluran darah seperti strok.
  • Reaksi toksik seperti alkohol yang berlebihan dan penggunaan dadah (ubat-ubatan pun ada dadah tau).
  • Kekurangan pemakanan tambahan seperti Vitamin B12
  • Jangkitan yang memberi kesan kepada otak dan saraf tunjang seperti AIDS
  • Punca daripada pengumpulan cecair dalam otak yang menyebabkan keabnormalan perkembangan minda, jangkitan otak, kecederaan otak dan tumor otak.
  • kecederaan kepala.
  • Penyakit kronik lain seperti buah pinggang, hati dan penyakit paru-paru.
  • Menurut kajian Alzheimer adalah penyebab utama kepada nyanyuk.
Orang kata mencegah lebih baik dari mengubati, sebelum diri kita didiagnos sebagai pembawa sindrom nyanyuk ini, seeloknya kita mengambil langkah mengatasinya.

7 Tips mengatasi Sindrom Nyanyuk

1. Jadikan Al-Quran sebagai teman karib
Kata-kata hikmah Arab menegaskan 
"Tiada sesuatu yang lebih menguatkan ingatan seseorang selain daripada membaca al-quran dengan melihat (mashaf Al-Quran)."
jadikan AlQuran sebagai teman karib kita

2. Tidak tidur selepas waktu asar dan selepas solat subuh.

Tidur pada ketika waktu ini adalah melemahkan otak.

3. Amalkan solat tahajud pada 1/3 malam

Selain solat wajib 5 waktu, adalah dituntut mengamalkan solat sunat tahajud sepertiga malam.

http://fiezabard.blogspot.com/2014/11/sindrom-nyanyuk-muda-punca-dan-tips.html


Kerana dalam setiap solat ada perbuatan sujud. Apa fadhilat sujud? Menurut kajian perubatan, sujud menambahkan pengaliran darah dan oksigen ke sistem otak. Hikmahnya, sel-sel neuron otak akan berfungsi dengan sempurna ketika ini.

Cuba bayangkan kita sujud berapa kali dalam sehari. Solat wajib 5 waktu sehari semalam. Bila di kira subuh 2 rakaat, zohor 4 rakaat, asar 4 rakaat, maghrib 3 rakaat dan isya' 4 rakaat. Setiap rakaat ada 2 kali sujud.

17 (jumlah rakaat) X 2 (sujud setiap rakaat) = 34 kali sujud sehari semalam.

Ini belum masuk dengan solat-solat sunat yang anda lakukan. Kiralah sendiri.

Begitu hebat susun aturan Allah. Setiap perintah Allah ada hikmah dan fadhilat yang tersirat.


http://fiezabard.blogspot.com/2014/11/sindrom-nyanyuk-muda-punca-dan-tips.html


4. Amalkan doa-doa yang boleh menghindarkan dari sindrom nyanyuk

http://fiezabard.blogspot.com/2014/11/sindrom-nyanyuk-muda-punca-dan-tips.html

http://fiezabard.blogspot.com/2014/11/sindrom-nyanyuk-muda-punca-dan-tips.html



http://fiezabard.blogspot.com/2014/11/sindrom-nyanyuk-muda-punca-dan-tips.html


5. Amalan bersugi (gosok gigi) adalah sangat dituntut oleh Rasulullah. Rasulullah akan bersugi setiap kali ingin melakukan solat. Rupanya banyak hikmahnya. Antaranya mengelakkan dari sindrom nyanyuk. Ini telah dibuktikan oleh saintis terkemuka dunia.

http://fiezabard.blogspot.com/2014/11/sindrom-nyanyuk-muda-punca-dan-tips.html


6. Amalkan makanan sunnah.

Amalkan minum Air 3 liter sehari.

http://fiezabard.blogspot.com/2014/11/sindrom-nyanyuk-muda-punca-dan-tips.html

Aishah meriwayatkan bahawa "Diantara banyak-banyak jenis minuman, Rasulullah saw suka minuman manis dan sejuk"

Hadis bermaksud, baginda menggemari minuman manis dan sejuk campuran madu dan nabiz (rendaman buah tamar).

Di dalam suatu doa Rasulullah ada menyebut
"Ya Allah kurniakanlah aku dengan CintaMu yang lebih besar dari cintaku kepada nyawa, harta, anak dan cintaku kepada air sejuk"

Amalan makan buah delima.
Buah delima adalah salah satu makanan sunnah yang tidak boleh disangkal lagi kehebatannya.

Di dalam surah Al-Rahman Ayat-68. Allah S.W.T berfirman yang bermaksud:-
 

" Di dalam kedua-duanya (Syurga) terdapat buah-buahan serta pohon Kurma dan Delima"



Sabda Nabi Muhammad S.A.W yang bermaksud:-


"Tidaklah buah delima yang ada pada kalian sekarang ini, melainkan sebahagian daripada buah delima daripada syurga"


Delima digelar "super fruit" kerana mengandungi antioksida yang tinggi, ia juga kaya dengan sodium dan mengandungi unsur-unsur nutrien seperti riboflavin, niasin, vitamin C, kalsium dan fosforus. Menurut Dr. Ahmad Nabil Abu Khatwa, buah delima dapat mengurangi kolestrol dalam darah dan dapat mengubati serta melindungi sesorang daripada 200 penyakit kronik.

Kajian dari Hospital Sultan Abdul Halim mendapati buah delima boleh menghalang pembentukan sel kanser, mencantikan kulit, mencegah nyanyuk, memberi tenaga, elok untuk pesakit darah tinggi dan rendah, elok untuk sistem penghadaman, mengurangkan berat badan, mencengah alahan bagi ibu mengandung, memperelokkan rahim dan lain-lain.

7. Ambil suppliment terbaik

Omega 3
Otak perlukan DHA dan EPA untuk menghubungkan sel-sel neuron dalam otak. Tanpa penghubung bagaimana otak nak berfungsi dengan baik. Itu pasallah maklumat tersangkut-sangkut. Itu yg jadi nyanyuk.

Menurut kajian Framingham, individu yang mengambil secukupnya asid lemak omega 3 ( 2-4gm) dalam setiap hidangan setiap hari kebarangkalian untuk mendapat sindrom nyanyuk sangat tipis.

1 Kapsul Omega Guard mengandungi 1000mg Omega 3. Ini bermakna setiap hari pengambilan 3 biji Omega Guard memenuhi keperluan asid lemak omega 3 yang disyorkan untuk seorang dewasa.


http://fiezabard.blogspot.com/2014/11/sindrom-nyanyuk-muda-punca-dan-tips.html



 Untuk info selanjutnya boleh dapatkan di KEBAIKAN OMEGAGUARD (Sila Klik)

Vitamin B
Kekurangan vitamin B12 adalah salah satu punca sindrom nyanyuk ini. Persoalannya, bagaimana kita tahu pemakanan seimbang kita mencukupi keperluan Vitamin B?

Oleh itu, saya syorkan pengambilan Vitamin B Complex sebagai jalan terbaik untuk mendapatkan khasiat vitamin B dan juga asid folik.
sapa kata shaklee mahal. Cer tengok perbandingan harga dan kuantiti khasiatnya per serving.
Biasanya sindrom nyanyuk berpunca dari stress yang keterlaluan. B Complex juga sebagai agen penenang dan kurangkan stress. 
http://fiezabard.blogspot.com/2014/11/sindrom-nyanyuk-muda-punca-dan-tips.html
 

Berdasarkan hasil kajian Framingham, seorang dewasa yang mengambil hidangan asid lemak omega 3 secukupnya iaitu 2-4gm setiap hari, tubuhnya mempunyai cukup kandungan DHA yang membantu menurunkan kebarangkalian untuk mendapat penyakit Alzheimer atau nyanyuk sebanyak LEBIH SEMBILAN TAHUN berbanding orang yang tidak mengambil cukup omega 3.

Make Money at : http://bit.ly/best_tips


Berdasarkan hasil kajian Framingham, seorang dewasa yang mengambil hidangan asid lemak omega 3 secukupnya iaitu 2-4gm setiap hari, tubuhnya mempunyai cukup kandungan DHA yang membantu menurunkan kebarangkalian untuk mendapat penyakit Alzheimer atau nyanyuk sebanyak LEBIH SEMBILAN TAHUN berbanding orang yang tidak mengambil cukup omega 3.

Make Money at : http://bit.ly/best_tips

Berdasarkan hasil kajian Framingham, seorang dewasa yang mengambil hidangan asid lemak omega 3 secukupnya iaitu 2-4gm setiap hari, tubuhnya mempunyai cukup kandungan DHA yang membantu menurunkan kebarangkalian untuk mendapat penyakit Alzheimer atau nyanyuk sebanyak LEBIH SEMBILAN TAHUN berbanding orang yang tidak mengambil cukup omega 3.

Make Money at : http://bit.ly/best_tips
Berdasarkan hasil kajian Framingham, seorang dewasa yang mengambil hidangan asid lemak omega 3 secukupnya iaitu 2-4gm setiap hari, tubuhnya mempunyai cukup kandungan DHA yang membantu menurunkan kebarangkalian untuk mendapat penyakit Alzheimer atau nyanyuk sebanyak LEBIH SEMBILAN TAHUN berbanding orang yang tidak mengambil cukup omega 3.

Make Money at : http://bit.ly/best_tips
Berdasarkan hasil kajian Framingham, seorang dewasa yang mengambil hidangan asid lemak omega 3 secukupnya iaitu 2-4gm setiap hari, tubuhnya mempunyai cukup kandungan DHA yang membantu menurunkan kebarangkalian untuk mendapat penyakit Alzheimer atau nyanyuk sebanyak LEBIH SEMBILAN TAHUN berbanding orang yang tidak mengambil cukup omega 3.

Make Money at : http://bit.ly/best_tips
Namun begitu, kepada anda yang ada simptom nyanyuk (demensia), janganlah berputus asa dalam mencari cara dan berikhtiar untuk mengatasi dan mengurangkannya. Janganlah menganggap sindrom nyanyuk itu tidak dapat lagi ditolong dan hanya berserah kepada takdir. Yakinlah bahawa pertolongan pasti akan datang bagi mereka yang mencarinya.

“Sesungguhnya Allah tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum sehingga mereka mengubah keadaan yang ada pada diri mereka sendiri.” (Ar-Ra’d 13: 11)

 
Yang penting, kita haruslah yakin bahawa segala sesuatu yang berlaku itu hanya boleh berlaku dengan izin Allah swt. 


Stress menghadapi suatu ujian kadangkala mengatasi kewarasan fikiran. Sekiranya anda merasakan sindrom nyanyuk ini sudah tidak dapat ditahan-tahan. Ingatlah, segala sesuatu yang berlaku merupakan ujian Allah swt. 

Insya allah, Allah tidak akan menguji hambanya diluar kemampuan mereka. Dekatkan diri kepada Allah adalah jalan penyelesaiannya.

Sekiranya entri ini memberi manfaat kepada anda sila tekan button LIKE dan SHARE supaya lebih ramai orang yang mendapat manfaatnya.

Ingin mendapatkan supplemen yang sesuai untuk anda dan keluarga?
Ingin menjana pendapatan 4-5 angka sebulan dengan hanya duduk di rumah?
Hubungi saya untuk:- 
FREE CONSULTATION

BEST PRICE and

BUSINESS OPPORTUNITY WITH SHAKLEE!!



Hafizah Mahfoz
Call/Whatsapp/Telegram/sms:
019-211 8757

email:
hafizahmahfoz@gmail.com

facebook:

0 comments:

Post a Comment