Tuesday, October 9, 2018

5 Fungsi Luar Biasa Vitamin C Untuk Kekalkan Kesihatan Dan Kecantikan

Assalamualaikum wbt.

Apa khabar sahabat fiezabard yang dikasihi?

Saya doakan anda dalam lindungan Allah sepanjang hayat.

Entri kali ini saya nak share dengan anda betapa pentingnya vitamin C dalam badan kita.

Sebelum tu jom kita berkenalan dengan Vitamin C ni ye.



Apakah Vitamin C?

Vitamin C adalah vitamin larut air juga di kenali sebagai Ascorbic Acid.

Ia amat diperlukan oleh badan manusia kerana ia tidak boleh dibina secara semulajadi oleh badan manusia , oleh itu ia perlu diambil secara konsisten.

Vitamin C dari sumber semulajadi ( dari makanan ) ataupun yang di sintesis ( L – Ascorbic Acid) adalah sama secara kimianya dari segi fungsi didalam tubuh badan manusia untuk keperluan fungsi biokimia badan. 

Kekurangan vitamin C didalam badan akan menyebabkan penyakit yang dinamakan SCURVI yang banyak dihidapi oleh pelaut-pelaut pada masa dahulu kerana pemakanan mereka yang tidak mengandungi vitamin C.

Sejarah Vitamin C

Pada tahun 1747, Dr James Lind, seorang doktor telah membuat kajian bahawa pelaut yang diberi makan buah oren dan lemon tidak akan mendapat penyakit skurvi ini. 

Hasil kajian beliau ditulis di dalam bukunya ‘The Treatise of the Scurvy’ pada tahun 1753. Seperti biasa nasihat beliau tidak diperdulikan sehinggalah beliau meninggal dunia.

Hanya pada tahun 1795 barulah angkatan laut British mewajibkan pelaut-pelautnya memakan buah oren dan lemon untuk mencegah skurvi sehinggakan mereka di gelar ‘limey’. 

Mereka yang engkar boleh dikenakan hukuman yang berat.
Dalam tahun-tahun yang berikutnya vitamin C semakin menjadi tumpuan ahli sains kerana penonjolan yang dibuat oleh seorang saintis yang amat terkenal iaitu Professor Dr Linus Pauling.

Beliau telah memenangi hadiah nobel sebanyak dua kali (yang pertama dalam bidang biokimia dan keduanya untuk keamanan/peace). Oleh sebab itu beliau amat terkenal dalam dunia sains. Beliau telah menulis buku yang bertajuk ‘Vitamin C and the Common Cold’ .

Dalam dua dekad yang terkini fungsi vitamin C sebagai anti oksida lebih banyak dikaji dan hasil kajian menunjukkan kehebatan vitamin C sebagai antioksidan.

Selain dari itu vitamin C juga mempunyai lebih dari 200 fungsi-fungsi lain dalam proses biokimia tubuh manusia. Prof. Dr Linus Pauling yang telah meninggal dunia pada tahun 1994 pada usia 93 tahun.

Beliau juga telah menulis buku bertajuk ‘Cancer and Vitamin C’ berdasarkan kajian yang dilakukan bersama dengan Dr Ewan Cameron, ahli perubatan dari Scotland. 

Di dalam bukunya beliau menerangkan kaedah merawat pesakit kanser tahap akhir dengan megados vitamin C setelah terapi dengan cara lain gagal tetapi tidaklah menolak sepenuhnya kaedah rawatan kanser yang biasa dengan kaedah kimoterapi atau radioterapi.

Nampak tak, betapa penting nya vitamin C ni untuk melawan kanser.

Fungsi Vitamin C

1. Vitamin C diperlukan dalam penghasilan Kolagen ( Collagen ) semulajadi badan , di mana kolagen ini amat penting sebagai struktur utama komponen dalam saluran darah , tendon, ligaments , tulang , gigi ,rambut dan kulit.

2. Vitamin C penting untuk penghasilan bahan neurotransmitter & hormone norepinephrine , di mana bahan – bahan ini amat kritikal didalam fungsi otak & saraf manusia.

3. Vitamin C bertindak sebagai bahan ANTIOKSIDAN didalam tubuh yang berfungsi untuk melawan dan melindungi sel-sel tubuh dari kerosakan oleh radikal bebas yang menyebabkan penyakit-penyakit kronik seperti darah tinggi, sakit jantung, stroke , barah dsbgnya. 

Radikal bebas ini terhasil secara semulajadi didalam tubuh kerana proses-proses biokimia didalam badan dan juga disebabkan oleh faktor luaran seperti pencemaran ( air, udara , makanan) , stress, toxin , pancaran sinar ultra ungu ( UV light ) dari matahari dsbgnya

4.  Vitamin C membantu untuk mengaktifkan agen –agen antioksida yang lain didalam tubuh seperti Vitamin E , Glutathione dsbgnya

5. Fungsi lain

Diantara fungsi  lain Vitamin C (secara ringkasnya) : 

❤ Sebagai Anti Oksidan yang penting.❤ Pemulihan luka dan melecur.❤ Pembinaan collagen dalam badan.❤ Membantu tumbesaran tisu tubuh manusia.❤ Membantu penghasilan hormon.❤ Membantu penghasilan protin untuk sistem immuniti tubuh.❤ Membantu dalam pencegahan kanser, strok, sakit jantung koronari, jangkitan kuman yang teruk.Membantu mengurangkan kolestrol darah LDL dan menambahkan kolestrol HDL (kolestrol baik).Membantu mencegah atherosclerosis (mendapan kolesterol pada dinding saluran darah).❤ Mencegah lebam (bruises) dan pendarahan dari gusi atau hidung tanpa sebab.❤ Membantu memelihara kulit yang sihat dan cerah.❤ Mencegah penyakit katarak (cataract) mata.❤ Membantu mengawal tekanan darah tinggi.❤ Membantu mengawal dan mengurangkan selsema.

Banyak juga fungsi Vitamin C ni ye. Bukan hanya untuk imun sahaja malah mencegah dari sebarang penyakit kronik.

"Sistem badan kita tidak boleh menghasilkan Vitamin C dengan sendirinya. Vitamin C perlu diambil dari sumber luar"

Siapa yang memerlukan Vitamin C?

1. Perokok dan mereka yang bergaul dengan perokok (vitamin C mudah musnah oleh pencemaran udara iaitu asap rokok, jadi orang yang disekelilingnya akan terkena tempiasnya.) Jika cuaca berjerebu juga sebab itu disarankan orang ramai meningkatkan pengambilan vitamin C.

2. Ibu mengandung, ibu menyusu atau ibu selepas bersalin. Mengapa? Sebab pada tahap ini imun ibu adalah kurang berbanding dengan ketika di luar waktu tersebut.

3. Individu dalam proses penyembuhan penyakit atau selepas pembedahan.

4. Kanak-kanak. Vita C chewable ada dan memang sedap.

5. Orang yang mudah selesema dan demam. Untuk tingkatkan imun badan.

6. Pesakit berkaitan kardiovaskular seperti jantung, stroke, kolestrol tinggi dan darah tinggi.

7. Pesakit anemik (gejala kurang darah)

8. Orang yang ingin kulit gebu, anjal dan awet muda

9. Orang yang ingin membaiki kesihatan seksualnya

10. Orang yang nak kurus

11. Orang yang selalu stress dan moody

Jadi, anda dalam kategori yang mana?

"Ramai yang tak tahu atau tak sedar atau buat-buat tak tahu mereka perlukan Vitamin untuk melengkapkan Nutrisi Harian mereka"

ye, ramai yang endah tak endah betapa perlunya pengambilan vitamin dalam diet harian mereka. Bila dah sakit. bila dah demam. bila dah kronik baru nak terhegeh-hegeh ambil vitamin.

Padahal, hakikatnya vitamin bukan ubat ye. Ia seperti makanan harian yang kita ambil setiap hari. Nama pun makanan tambahan. Bila nutrisi dalam badan mencukupi, badan kita sentiasa sihat.

Kesan Kekurangan Vitamin C

Kekurangan vitamin C merujuk kepada kekurangan jumlah vitamin C dalam diet pemakanan kita. 

Bila kekurangan ini tidak diendahkan, lama kelamaan akan menyebabkan kolagen baru tidak dapat dibentuk, seterusnya menyebabkan pelbagai tisu dalam badan mula pecah lalu proses pembaikan tisu badan boleh terjejas.

Jika keadaan di atas berterusan ditambah pula kekurangan vitamin C yang semakin kronik, ia boleh membawa kepada penyakit skurvi.

Disamping itu, anda juga mudah dijangkiti penyakit disebabkan sistem badan kita kurang daya ketahanan penyakit (kurang imun).



APA ITU PENYAKIT SKURVI?

Penyakit skurvi merupakan penyakit yang dikaitkan dengan kekurangan Vitamin C. Penghidap skurvi akan berasa lemah dan pucat, gusinya lembut dan giginya mudah goyang dan juga mudah mengalami pendarahan di bawah kulit dan pada sekitar sendi.

Pendarahan pada sendi akan menimbulkan rasa amat sakit yang kadangkala disangka sebagai penyakit reumatisme atau atrhtritis.

Gusi akan mudah berdarah dan menjadi ulser atau mudah juga terkena jangkitan (infeksi). Sebarang luka yang dialami juga akan lambat sembuh.

Ujian Kekurangan Vitamin C

Sebenarnya, mudah je nak kenal pasti anda cukup Vitamin C atau tidak.

Ujian ini boleh dilakukan sendiri terhadap diri anda.

Begini caranya,

“Cakarkan kulit anda dengan menggunakan kuku anda. Jika ada tanda garis berwarna putih, ini bermakna anda kekurangan vitamin C. Sekiranya tiada garis bermakna vitamin C anda mencukupi.”


Cuba anda buat sendiri. Cakarkan kulit anda dengan kuku seperti gambat di atas.

Apa terjadi?

Ada kesan putih?

Tandanya anda kekurangan Vitamin C. Tambahkan dos pengambilan vitamin C anda.

Sekiranya tiada kesan gores putih.

Tahniah anda cukup nutrisi Vitamin C.

Apakah tanda-tanda kekurangan Vitamin C?

Tanda-tanda kekurangan vitamin C:

- Gusi sentiasa berdarah (kekurangan pembentukan kolagen)
- Tanda lebam pada badan
- Luka lambat sembuh
- Sering letih dan lemah
- Anemia
- Rambut kerap kali gugur
- Sakit sendi
- Darah dalam mata
- Kulit kering dan gatal
- Mengalami depression
- Ekzema
- Kurang selera makan
- Masalah pencernaan
- Kekurangan berat badan

Apa istimewanya Vitamin C Shaklee?

Sustained Release Vita-C PlusTM adalah produk semula jadi yang diperolehi daripada ekstrak jagung yang sesuai untuk mereka yang mempunyai perut sensitif.

Ia mempunyai sistem pelepasan berperingkat yang melepaskan 500mg vitamin C dalam masa lima jam untuk meningkatkan penggunaan vitamin C dan mengurang pembaziran. Ini bersamaan dengan pengambilan satu setengah biji oren setiap jam selama lima jam.

Hakikat sebenar, kita memang tak mampu nak makan satu biji stgh buah oren setiap jam. Jadi, short cut. Mkn lah vitamin C shaklee. Telan je.. hehe❤️

Vitamin C Shaklee mengandungi 120mg Bioflavonoid yang akan membantu meningkatkan keberkesanan vitamin C, melegakan inflamasi, menentang infeksi bakteria dan radikal bebas. 

Ujian klinikal membuktikan pengambilan vitamin C dalam 2 tablet dalam jarak masa 5 jam mampu kekal dalam plasma darah kita selama 24 jam.

Shaklee design teknologi 'Sustained Release' atau Sains Pembebasan Berterusan Secara Semulajadi.



1 tablet Vitamin C Shaklee mengandungi 7.5 biji buah oren.
Boleh byg x mcm mne shklee transfer 7.5 buah oren punye khasiat ke dlm sebiji tablet vitamin C tu tanpa mngurangkan khasiat nye?

Shaklee ada teknologi yang sangat canggih untuk transform khasiat buah ke dlm tablet tanpa menjejaskan kualitinya. ๐Ÿ‘

Apa lagi keistimewaan Vita-C Shaklee? ๐Ÿ˜ƒ 

1) Membentuk Kolagen
 - Vitamin C akan membantu merangsang pembentukan kolagen, sebab tu bile kita ambil suplemen kolagen, kita kene cek kandungan kolagen tu ada disertakan sekali tak Vitamin C dalam suplemen kolagen tu. Sebab kalau tiada maka kurang berkesanlah suplemen kolagen yang anda beli tu..huhu...untuk stay firm. kolagen need a lot of Vitamin C..

Tau tak ape tu kolagen?

Kolagen merupakan sebatian asas otot, tisu, gusi, rangka dan tulang rawan. Kolagen penting kerana ianya mampu mengurangkan kedutan dan menghalang otot menjadi lembik.

2) Mengurangkan Simptom Pendarahan 

- Bila badan kite kurang Vitamin C, gusi kite akan senang berdarah, kulit lebam, cedera pun lambat nak pulih. Kulit jadi kering, kasar dan ruam. Ni memang kena cpt2 ambil vitamin C

3) Meningkatkan Sistem Imun Badan 

- Vitamin C membantu sel darah merah yang sihat untuk menyerap zat besi dengan lebih baik. 
Ianya juga membantu sel darah putih menentang bakteria dan kuman.

4)  Mengurangkan asthma dan alergi hidung dan kulit. 

5)  Menyingkatkan waktu pemulihan ketika sakit. 

-Terdapat bukti yang menyatakan pengambilan Vitamin C untuk mengatasi masalah batuk dan selsema mampu mengurangkan simptom sakit yang lebih serius seperti pneumonia dan            jangkitan paru-paru 

6) Memerangi Kanser 

- Vitamin C merupakan satu-satunya antioksida yang berkuasa meningkatkan interferon semulajadi badan.  

7) Merangsang pengeluaran T-sel untuk melawan sel-sel kanser 

8)  Membuang bahan kimia berbahaya dari badan kita dengan berkesan.

9) Menghapuskan radikal bebas seperti sisa toksik bahan kimia  dan pencemaran asap rokok               sebelum ianya menyerang sel-sel kita.

10) Mencantikkan Kulit - Jika setiap hari kita mengambil Vitamin C secara konsisten, ia mampu menjadikan kulit kita lebih cerah.  

11) Melambatkan proses penuaan dan menyekat pembentukan pigmen. Pigmen penyebab utama kejadian jeragat. So cara kawal jeragat ialah dengan mengambil Vitamin C setiap hari!

Terdapat satu kajian yang diterbitkan oleh American Journal of Clinical Nutrition, kajian tersebut menguji kaitan antara pengambilan nutrien dengan proses penuaan pada 4025 wanita yang berusia dari 40-74 tahun.

Kajian tersebut menunjukkan pengambilan Vitamin C yang tinggi mampu mengurangkan kedutan dan kekeringan kulit. Kulit juga kelihatan lebih baik.







Amaran:

Vitamin C  sangat sensitif dengan tekanan, dan ia merupakan nutrient pertama yang mudah hilang pada perokok, peminum alkohol dan mereka yang obes. Mereka yang selalu tertekan memerlukan lebih Vitamin C setiap hari.

Sekiranya ada seorang perokok, atau pun perokok pasif (individu yang sentiasa terdedah dengan perokok), peminum alkohol dan individu obes dan individu yang mengalami tekanan amat disarankan pengambil Vitamin C lebih dari individu normal.

Sumber Asli Yang Boleh Membekalkan Vitamin C


Terdapat pelbagai sumber makanan yang kaya dengan Vitamin C seperti buah-buahan sitrus, strawberri, tomato, brokoli, kentang dan ubi biru (sweet potato). Sumber lain pula seperti sayuran hijau tua, betik, mangga, tembikai, kobis bunga, kobis, cili merah, resberi, blueberi, nenas dan labu.

Permasalahan utama kita nak dapatkan khasiat drpd makanan ialah mslh DUIT..sebenarnya makanan yang tinggi vitamin adalah mahal. tak semua orang mampu beli makanan berkhasiat setiap hari, betul x?

Untuk mendapat kebaikan pelbagai jenis vitamin dan mineral kita perlu mengambil 5-7 hidangan buah dan sayur-sayuran. Atau dalam bahasa yang lebih senang dalam sehari kite perlu mengambil 3 mangkuk sayur dari 4 jenis warna.

Mampu ke nk consume semua tu?

Sehabis baik pun kite makan sayur dan buah ialah waktu lunch dan dinner. Breakfast adalah sikit itupun timun dalam nasi lemak, huhu... secara praktikal dan sukar kita tengok orang yang betul-betul dapat mengambil sayur dan buah-buahan mengikut kadar yang ditetapkan bagi mendapatkan nutrient penuh untuk tubuh kita.

Maka pengambilan suplemen adalah lebih praktikal untuk mengisi lompang-lompang nutrisi penting seperti Vitamin C. 

Jika kita ingin mencuba suplemen yang murah, penting dan berkesan, maka Vitamin C Shaklee adalah yang terbaik buat anda. Pastikan shaklee, baru beli

Zaman sekarang ni susah nak dapatkan makanan mentah mcm buah dan sayur yang 100% bebas dari bahan kimia berbahaya seperti pesticides. Kebanyakan peladang tidak terlepas menggunakan racun perosak untuk menjaga tanaman ladang mereka. Itu la yang kita ambil nanti sayur dan buahan yang kononnya segar.

Kalau ada pun sayur dan buah yang tidak terdedah dengan racun perosak adalah dari sayur dan buahan organik yang agak mahal harganya.

Sedangkan Vitamin C shaklee kalau kira-kira balik tak mahal pun sebenarnya. Sebiji RM 0.45 je harga ahli @ RM0.55 sebiji hrge bukan ahli

Dengan hanya 55 sen, dapat khasiat vitamin C yang bersamaan dgn 7 biji setengah buah oren. Wow! murah gilerrr..

Best ke best!

Testimoni pengguna Vitamin C










Sebenarnya banyak lagi testimoni Vita C Sustained Release ni. Tapi cukuplah setakat ni yang saya kongsikan. Next episod saya share lagi.

Vita-C Sustained Release disarankan diambil dalam set-set seperti berikut

๐Ÿ‘‰๐Ÿ‘‰๐Ÿ‘‰๐Ÿ‘‰ SET HAMIL
๐Ÿ‘‰๐Ÿ‘‰๐Ÿ‘‰๐Ÿ‘‰ SET LEPAS BERSALIN
๐Ÿ‘‰๐Ÿ‘‰๐Ÿ‘‰๐Ÿ‘‰ SET RESDUNG
๐Ÿ‘‰๐Ÿ‘‰๐Ÿ‘‰๐Ÿ‘‰ SET GASTRIK
๐Ÿ‘‰๐Ÿ‘‰๐Ÿ‘‰๐Ÿ‘‰ SET KECANTIKAN
๐Ÿ‘‰๐Ÿ‘‰๐Ÿ‘‰๐Ÿ‘‰ SET KESIHATAN OPTIMUM
๐Ÿ‘‰๐Ÿ‘‰๐Ÿ‘‰๐Ÿ‘‰ SET KESUBURAN
๐Ÿ‘‰๐Ÿ‘‰๐Ÿ‘‰๐Ÿ‘‰ SET MENYUSU
๐Ÿ‘‰๐Ÿ‘‰๐Ÿ‘‰๐Ÿ‘‰ SET KURUS
๐Ÿ‘‰๐Ÿ‘‰๐Ÿ‘‰๐Ÿ‘‰ SET ALZHEIMER
๐Ÿ‘‰๐Ÿ‘‰๐Ÿ‘‰๐Ÿ‘‰ SET EKZEMA
๐Ÿ‘‰๐Ÿ‘‰๐Ÿ‘‰๐Ÿ‘‰ SET ASMA

Untuk info lanjut berkenaan set-set di atas boleh hubungi saya ye.

Tawaran Hebat Vita C Sustained Release

Kebetulan sedang elok bulan Oktober 2018 ini adalah Bulan Vita C Sustained Release.

Kepada anda yang ingin mendapatkan Vita C Sustained Release dengan tawaran hebat hanya pada BULAN Oktober 2018 ini sahaja boleh hubungi saya seperti nombor tertera di bawah.

Tawaran hanya sah dari 1 October - 31 October 2018 Sahaja OK!

Contact Kak fieza segera supaya tidak terlepas dengan tawaran hebat nih.

KLIK 'Nak Vita C' DI BAWAH

๐Ÿ‘‰๐Ÿ‘‰๐Ÿ‘‰๐Ÿ‘‰ NAK Vita C
๐Ÿ‘‰๐Ÿ‘‰๐Ÿ‘‰๐Ÿ‘‰ NAK Vita C
๐Ÿ‘‰๐Ÿ‘‰๐Ÿ‘‰๐Ÿ‘‰ NAK Vita C




Jom amalkan Vita C Sustained Release untuk TAMBAHKAN KUALITI KESIHATAN anda

Hubungi Kak FIEZA (019-211 8757) segera untuk HARGA TERBAIK!

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~



-----------------------------------------------------------------------------------------

Ingin mendapatkan supplemen yang sesuai untuk anda dan keluarga?
Ingin menjana pendapatan 4-5 angka sebulan dengan hanya duduk di rumah?
Hubungi saya untuk:- 
FREE CONSULTATION

BEST PRICE and

BUSINESS OPPORTUNITY WITH SHAKLEE!!


Hafizah Mahfoz
[SID : 961265] 
Call/Whatsapp/Telegram/sms:

email:
hafizahmahfoz@gmail.com

facebook:

hafizahmahfoz

pages:


Purplehomeshoppe

No comments:

Post a Comment