Saturday, August 2, 2014

PAINKILLER PEMBUNUH SENYAP

Assalamualaikum wbt.

Walaupun hari raya sibuk melayan tetamu yang berkunjung, namun saya tetap juga melayan chit chat di Group yang paling happening di Smartphone saya.

Saya tertarik dengan kisah seorang sahabat dalam group menceritakan kebiasaannya dia beli makanan di sebuah gerai dengan dua orang peniaga wanita. Tapi hari ini seorang saja yang ada.

Bila disiasat rupanya seorang lagi kesihatannya kurang mengizinkan untuk ia terus berniaga. Kakak yang seorang lagi tidak dapat bekerja disebabkan buah pinggangnya dah rosak. Allahuakhbar....

Apa punca buah pinggangnya rosak adalah akibat daripada sangat bergantung kepada painkiller semata-mata untuk meredakan kesakitan senggugutnya sewaktu mudanya. Lagipun umur kakak itu baru saja 40 tahun, lebih kurang dengan usia saya.

Allahuakhbar....

Tidak dinafikan 8 dari 10 wanita akan mengalami masalah senggugut ini terutamanya wanita yang belum pernah hamil. Tahap kekuatan kesakitan yang ditanggung berbeza bagi setiap individu.
Hanya wanita yang pernah merasainya saja yang tahu betapa sakitnya PMS

Serius, saya sendiri pernah mengalaminya sewaktu saya masih anak dara. Masalah senggugut saya beransur hilang sejurus saya berkahwin dan selepas melahirkan anak.

Pelikkan?

Punca Senggugut

Kepada individu yang tidak pernah mengalami masalah senggugut terutamanya kaum adam. Anda juga perlu tahu sedikit sebanyak kesakitan yang ditanggung oleh isteri anda. Tidak lah nanti anda ingat isteri anda ni mengada-ngada sakit. Fahamilah mereka.

perang dingin mungkin berlaku sekiranya tiada kesefahaman
 
PMS juga akan mengubah watak wanita menjadi harimau bilamana emosi tidak terkawal.


Senggugut atau bahasa canggihnya PMS iaitu Sindrom Pra-Menstruasi kebiasaannya adalah sakit di bahagian bawah abdomen dan sakit di bahagian belakang.

Perkara tersebut berlaku disebabkan pengeluaran hormon Prostaglandin yang sangat menggalakkan pengecutan rahim supaya darah haid keluar dari rahim. Lazimnya ini adalah normal dan setiap wanita normal tidak boleh lari dari masalah ini.

Namun begitu, ada sesetengah wanita mengalami pengeluaran hormon Prostaglandin yang sangat banyak dan mengakibatkan mengecutan rahim secara berlebihan dan menyebabkan sakit yang teramat sangat terutamanya di bahagian bawah abdomen dan bahagian belakang.

Lebih kritakal lagi sekiranya senggugut yang dialami tidak dapat dikawal dan sangat melampau kesakitannya sehingga tidak mampu melakukan sebarang pekerjaan dan terpaksa mengambil cuti seperti kes kakak menjual makanan tadi.

kesakitan yang ditanggung hingga membantutkan kerja-kerja harian
Tewas dengan Painkiller

Akibatnya, mereka yang mengalami PMS yang sangat teruk ini akan mengambil langkah pendek dengan menelan Paracetamol dengan harapan dapat meredakan kesakitan yang ditanggung.

Lebih kritikal lagi ada yang tewas dengan menelan painkiller sekiranya paracetamol tidak dapat lagi meredakan kesakitan mereka.



Pengalaman saya menghadapi PMS ini, seboleh-bolehnya saya tidak akan mengambil sebarang painkiller atau paracetamol walaupun klinik ada bekalkan ubat-ubatan ini.

Untuk mengetahuan anda, jarang sekali saya mengadu ke klinik untuk senggugut saya.

Apa yang saya lakukan, saya akan tidur untuk jangka masa tertentu melegakan kesakitan saya kerana PMS saya tidak begitu kritikal.

Sabar adalah asas utama dalam menghadapi kesakitan senggugut. Dalam mindset saya, sakit yang Allah berikan ini  adalah salah satu penghapus dosa-dosa kecil dan hadapinya dengan sabar.

Painkiller Pembunuh Senyap

Sejak kebelakangan ini kita sering diomokkan dengan penyakit kegagalan fungsi Buah Pinggang seperti kes kakak penjual makanan di atas tadi.

Kenapa ia berlaku, kerana masyarakat kita sangat bergantung kepada ubat-ubatan yang kononnya boleh memulihkan sebarang kesakitan.

Perasan tak, bila kita demam, bila kita sakit gigi, bila kita sakit kepala dan segala mak nenek sakit lagilah. Dalam otak kita pastikan teringat ubat penahan sakit atau paling busuk pun paracetamol kan?

Perasan tak, dalam setiap rumah di Malaysia malah di dunia pastinya ada bekalan ubat penenang sakit itu at least paracetamol seolah-olah ubat-ubatan ini saja lah yang boleh merawat segala penyakit emergency isi rumah.

Hakikatnya anda semua ditipu. Ubat-ubatan atau sebarang painkiller sebenarnya adalah pembunuh sebenar. Tetapi pembunuh secara senyap.

Ubat-ubatan atau painkiller sekiranya diambil dalam satu jangka masa yang panjang dan diambil melebihi dos akan mengakibatkan Buah Pinggang gagal untuk menampung kapasiti ubat-ubatan untuk diproses. SILA KLIK LINK PANADOL BAHAYA.

Disamping itu kandungan ubat-ubatan yang mengandungi bahan chemical sudah semestinya menyukarkan Buah Pinggang untuk menapis secara total.

Akibatnya bila Buah Pinggang sudah rosak dan tidak berfungsi, dialisis perlu dilakukan untuk membersihkan darah. Allahuakhbar...

Dialisis adalah pilihan yang terakhir bagi pesakit buah pinggang dan sekiranya pesakit telah didialisis bermakna Buah Pinggangnya ditahap kritikal. Nauzubillahiminzalik...

Bila buah pinggang gagal berfungsi, Mesin hemodialisis penggantinya. Sanggupkah anda menghadap mesin ini 3 kali setiap minggu?

7 Tips menghadapi Senggugut atau PMS ( Pra-Menstruasi )

Di sini saya ingin berkongsi tip-tip yang pernah saya lakukan apabila PMS melanda.

1. Tidur

Senang saja, tidur adalah salah satu terapi hebat untuk melegakan kesakitan yang ditanggung.

Ada orang kata, macam mana nak tidur kalau kita rasa sakit. Confirm susah nak lelap sebab kita rasa sakitkan.

Bestnya nikmat tidur. Terapi segala penyakit.


2. Ubah Mindset

Oleh itu, jangan terlalu memikirkan kesakitan yang dialami.

3. Bersenaman

Untuk tidak terlalu memikirkan sakit yang dialami, anda perlu melakukan sesuatu yang boleh melupakan kesakitan itu sebagai contoh lakukan aktiviti luaran seperti bersenam.

Tambahan lagi dengan bersenam dapat meregangkan otot rahim yang mengecut. Secara tak langsung dapat melegakan kesakitan yang dialami.

Exercise meregang otot-otot yang mengecut


4. Berteleku

Sekiranya anda malas nak bersenam tidak menjadi masalah besar. Anda masih boleh melegakan kesakitan dengan menekan perut anda dengan cara duduk seperti berteleku. Merapatkan lutut hingga ke badan.

Sedikit sebanyak melegakan kesakitan. Berteleku hanya sesuai untuk PMS yang tidak teruk sahaja.



5. Minum banyak air

Air sememangnya terapi No. 1. Tak percaya tak per, buat je.
Bila anda dah terkena Penyakit Kegagalan Fungsi Buah Pinggang alamatnya air pun tak boleh minum banyak. Jangan menyesal nanti yer...

Selagi kita sihat ini, minum lah sebanyak-banyak air sekurang-kurangnya 3 liter sehari.


Air adalah penawar segalanya

 6. Berkahwin

Ini saya alami sendiri, sebelum berkahwin saya juga mengalami PMS yang agak teruk hinggakan kerja-kerja saya terganggu.

Tetapi sejurus saja saya berkahwin, alhamdulillah PMS saya pulih hingga sekarang dah lebih 10 tahun mendirikan rumahtangga.

Tapi ini untuk sebahagian kes seperti saya saja. Ada juga wanita yang masih mengalami PMS walaupun telah berkahwin.

Alhamdulillah, saya antara makhluk Allah yang bertuah dapat merasai nikmat berkahwin.

Selain PMS saya hilang ada satu lagi penyakit kronik saya yang saya alami pulih sejurus selepas saya berkahwin.

Jadi, kepada sesiapa yang belum berkahwin, cepat-cepatlah cari jodoh. Insha allah, Allah permudahkan urusan kita.

Banyak fadhilat Nikah


7.Ambil gizi seimbang dan suppliment

Dalam blog dr. Zubaidi pakar nutrisi menyarankan mengambil makanan seimbang yang kaya dengan vitamin B dan magnesium dapat mengawal kesakitan yang dialami oleh pengidap PMS.




Disamping itu, Dr Zubaidi juga menyarankan mengambil suppliment nutrisi yang mengandungi sumber vitamin B dan Magnesium yang lengkap.

Dalam isu ini saya menyarankan anda mengambil GLA COMPLEX.
GLA Complex berperanan untuk mengimbangi tahap hormon dan membantu mengawal penghasilan Prostaglandin.

GLA COMPLEX adalah supplimen semulajadi dan dijamin selamat dan HALAL.


http://fiezabard.blogspot.com/2014/08/11-manfaat-dan-kebaikan-gla-complex.html

Untuk mengetahui lebih lanjut kelebihan dan manfaat yang boleh diperolehi dari GLA Complex sila klik gambar di atas.



Jangan biarkan senggugut anda membelenggu hidup anda dan jangan biarkan PAINKILLER membunuh anda.

Sanggupkah anda membelanjakan wang sehingga RM300 setiap kali melakukan hemodialisis dan perlu menjalani 3 kali rawatan setiap minggu. Bayangkan 3 X 4 minggu X RM300 = RM3600 sebulan untuk rawatan daripada sebuah mesin buatan manusia untuk mencuci darah anda dek disebabkan buah pinggang anda sudah gagal berfungsi.

Sedangkan Allah beri anda FREE saja untuk sebuah mesin cuci darah ciptaan Allah. Kewajiban anda hanya menjaganya dengan baik.

Beritahu saya kenapa anda kedekut sangat untuk menghadiahkan diri anda dengan pemakanan kesihatan anda hanya RMXX sebulan untuk menjaga buah pinggang anda sehingga akhir hayat.

Nasihat saya, jauhilah ubat-ubatan yang berunsurkan dadah terutamanya PAINKILLER. Ambillah vitamin semulajadi untuk menjaga organ-organ tubuh anda. Kalau bukan anda yang sayangkan diri anda siapa lagi.

Jangan segan jangan malu untuk hubungi saya Hafizah di 019-211 8757 (whatsapp, sms, telegram, call) untuk maklumat lanjut. Saya sedia memberikan khidmat nasihat untuk masalah senggugut anda kerana saya pernah mengalaminya. Saya lebih memahami masalah anda berbanding suami anda.

Yang menariknya bulan ini ada PROMOSI Beli 6 PERCUMA 1 untuk pembelian GLA Complex ini. Apa kata kita share-share untuk dapatkan harga yang sangat istimewa.

Limited edition hanya untuk BULAN OGOS ini sahaja.

Rebut peluang keemasan ini sementara stok masih ada. Jangan menyesal pula nanti!


Walau apa pun penyakit yang kita hadapi, mintalah dengan Allah agar sebarang penyakit dapat dielakkan dari kehidupan kita supaya kita dapat menjadi khalifah dan beribadah di muka bumi Allah ini dengan sempurna. 

Beberapa doa yang saya amalkan sebelum makan dan doa harian supaya kita sentiasa dalam lindungan Allah.

selepas baca bismillah sebelum makan saya juga mengamalkan doa ini.
 
elok diamalkan menjadi rutin doa harian terutamanya di waktu pagi. Doa ini ada dalam Amalan Mathurat selain doa-doa lain.

Saya harap dengan perkongsian ini serba sedikit dapat memberi manfaat kepada anda yang pernah mengalami senggugut seperti yang pernah saya alami.

kredit : Blog Dr Zubaidi, buahpinggangsihat.com,ayusihatananggun.com

 Salam Aidilfitri dan sayang,
~Hafizah dan famili.

Sekira anda suka entri ini sila LIKE dan SHARE.




Ingin mendapatkan supplemen yang sesuai untuk anda dan keluarga?
Ingin menjana pendapatan 4-5 angka sebulan dengan hanya duduk di rumah?
Hubungi saya untuk:- 
FREE CONSULTATION
BEST PRICE and
BUSINESS OPPORTUNITY WITH SHAKLEE!!




No comments:

Post a Comment