Thursday, March 2, 2023

Otot Pinggul Terseliuh Punca dan Cara Meredakannya

 

Assalamualaikum wbt,

Hai, apa khabar sahabat yang dikasihi? Kak Fieza doakan anda dilindungi Allah sentiasa.

Entri kali ini Kak  Fieza nak story kisah otot pinggul terseliuh yang Kak Fieza alami sejak August 2022. Ikutkan dah masuk 6 bulan menanggung kesakitan otot pinggul terseliuh ni.

Apa puncanya?

Salah satu aktiviti dalam Master Class 2.0 yang kami hadiri



Inilah aktiviti yang Kak Fieza buat sebelum didiagnos ototku terseliuh.

Ini adalah salah satu aktiviti MasterClass 2.0 di
anjurkan Shaklee. Program ini dilaksanakan selama 2 hari. Hari ke-2 kami ditugaskan membuat aktiviti ini secara berkumpulan. Tak ingat apalah nama permainan ni. Tak ada la lasak sangat. Tapi ia menguji mental dan fizikal.

Wajib Warm up sebelum lakukan aktiviti
 

Doktor kata sebelum buat apa-apa aktiviti perlu buat senaman ringan dulu. Masa tu memang tak buat pun warm-up. Main belasah je.

Sudahnya balik rumah sakit bahagian pinggul. 😱😱😱
Sakitnya sehingga nak rukuk dan sujud tu sakit macam kena siat² kulit.

Ada juga usaha pergi mengurut, tapi tak reda juga sakitnya. Bila kesakitannya masih terasa kuat hingga mengganggu nak melakukan ibadah, Kak Fieza mengambil keputusan pergi pakar ortopedik. 

Pelbagai ujian dilakukan oleh doktor pakar sebelum didiagnos otot pinggul Kak Fieza terseliuh. 

Doktor kata, sekiranya slip disc nak angkat kaki pun tak boleh. Sedangkan doktor uji bengkokkan kaki Kak Fieza boleh seperti biasa cuma terasa sakit dibahagian pinggul.

Pakar Ortopedik sarankan Kak Fieza jalani sessi physiotherapy agar sakitnya berkurang. Sekiranya tak sembuh juga baru buat MRI sekira ada punca lain pulak.

Sempat Kak Fieza jalani sessi physiotherapy selama 6 sessi sahaja. Dalam sessi ini pakar physio akan tekapkan pad panas di tempat sakit. Selepas tu ditampal pula alat yang akan mengetuk-ngetuk tempat kita sakit tu. Ketuk-ketuk manja gitu. Tapi kadang-kadang macam tak manja. Sakit tau kena ketuk. hahaaha..

Seusai diketuk-ketuk, tempat sakit diredakan pula dengan ais. Sejuk gigil waktu ni. Pakar physio juga ajar bagaimana exercise ringan yang boleh dilakukan untuk mempercepatkan proses penyembuhan. Exercise ni perlu dilakukan konsisten. Silap Kak Fieza juga tak buat exercise konsisten.

Selepas menjalani 6 sessi physio nampak macam nak berkurang sakitnya, Kak Fieza tak meneruskan sessi. Followup doktor pakar pun Kak Fieza kata dah berkurang walaupun masih ada rasa sakit lagi sekali sekala bila nak rukuk.

Berminggu jugalah menanggung baki kesakitan otot pinggul nih. Dah macam-macam suppliment makan. ESP agar sel-sel dapat dibina dengan baik. Ostematrix baik untuk kesihatan tulang (walaupun tahu bukan tulang isunya di sini). Omegaguard sebagai anti-inflamasi.

Sehingga satu hari Allah detikkan hati Kak Fieza untuk cuba Collagen Powder Plus Shaklee.

Usia dah meningkat, ada kerompongan nutrisi sana sini. Otot yang terseliuh tu dah buat physio 6 kali. Ada kurang tapi masih sakit. Tak recovered sepenuhnya.

Hinggakan kelmarin Kak Fieza makan Collagen Shaklee 1 sachet je.

Masya Allah, sakit otot pinggul bawah tu tak rasa lagi. Kak Fieza perasan bila nak rukuk dah tak terasa sakit lagi di pinggul.

Eh, betul ke dah tak sakit ni. Macam tak percaya. Cuba bengkok-bengkokkan badan nak pastikan betul ke dah tak sakit. Eh, dah baiklah. Alhamdulillah, syukur Ya Allah, Allah sembuhkan otot terseliuh daku.




Rupanya Collagen Powder Plus Shaklee ini berupaya membina semula sel-sel otot. Ingatkan Collagen untuk Cantik je 😂 . Sis baru tahu.

Ini diguna pakai untuk Collagen Shaklee sahaja ye. Collagen jenama lain Kak Fieza tak pasti.

Lega rasa bila sakit yang ditanggung dah pulih.


Selain dari itu Collagen Powder Plus Shaklee ini ada banyak kebaikkannya seperti di atas.

  • Menganjalkan kulit
  • Meningkatkan pergerakan
  • Rambut subur
  • Menegangkan
  • Mencerahkan
  • Melembapkan
  • Anti-penuaan

Sekiranya anda ada rasa sakit sana sini , disarankan jumpa doktor buat medical checkup dan cuba amalkan healthy life dan amalkan suppliment jugak. mana tau ada nutrisi yang lompong dalam badan.

Pastikan suppliment yang betul-betul natural dan tiada bahan sintetik ye. Macam Kak Fieza ni biarlah orang kata obses dengan Shaklee sebab tahu setiap supplimentnya melalui kajian klinikal dan bukan saja bebas dari bahan sintetik malah diuji bebas dari sebarang racun dan chemical.

3X ujian terhadap racun perosak ye untuk setiap produknya.
350 ujian ke atas bahan pencemaran merbahaya.
100,000 ++ ujian kawalan kualiti setiap tahun.

Produk Shaklee bukan calang-calang suppliment. Bukan produk timbang kati. Ada jurnol-jurnol studynya yang diiktiraf seluruh dunia.

Sebab itu saya yakin dan gunakan Shaklee tanpa was-was.

Living With Harmony With Nature

~falsafah Dr Forrest C Shaklee.

 

Sekiranya entri Kak Fieza ini beri manfaat kepada anda sudikan anda tekan button SHARE dan COMMENT agar lebih ramai lagi yang dapat manfaatnya. Mudah-mudahan dengan asbab perkongsian anda, anda dapat mengubah nilai hidup mereka.Tak pasal-pasal anda dapat saham akhirat. Best ke best.

#blogmegashaklee
#shakleethrive2023
#shakleetriumph2023
#ShakleeSeriKembangan


 

-----------------------------------------------------------------------------------------

Ingin mendapatkan kepok-kepok duit yang lumayan?
Ingin menjana pendapatan 4-5 angka sebulan dengan hanya bisnes dari rumah
Hubungi saya untuk:- 


email :
hafizahmahfoz@gmail.com

facebook:

Instagram:
hafizahmahfoz (tekan)





No comments:

Post a Comment