Pages

Wednesday, March 22, 2023

5 KEBURUKAN INTERMITTENT FASTING YANG RAMAI TAK TAHU

 

 
 
Hai Assalamualaikum sahabat fiezabard yang dikasihi. 
 
Selalunya kita dengar tentang Intermittent Fasting. Semua yang indah-indah diceritakan. Terutamanya impak Intermittent Fasting yang menjadikan dambaan setiap individu.

Manfaat Intermittent Fasting:

  • Turunkan berat badan
  • Kurangkan risiko diabetes
  • Menjaga kesihatan jantung
  • Dapat kulit yang cantik dan awet muda
  • Meningkatkan daya fikir dan fokus
  • Turunkan kolestrol dan tekanan darah 

Namun begitu ramai tak tahu disamping manfaat yang boleh didapati dari kesan amalkan Intermittent Fasting ada keburukan disebaliknya sekiranya tidak diamalkan dengan cara yang betul.

Apa itu Autofagi (Autopaghy)?

Sebelum tu Kak Fieza nak share berkenaan Autofagi (Autopaghy) yang telah disampaikan oleh rakan team selepas beliau mengikuti kelas Dr Redza Benjamin, salah seorang saintis lulusan Harvard Medical School. Kepakaran beliau adalah dalam bidang Nutrigenomics.


Dalam kelas Dr Redza ini beliau share kelebihan berpuasa dan bagaimana Autofagi (Autopaghy) boleh berlaku semasa berpuasa serta apa kebaikannya dalam tubuh kita.



Autofagi (Autopaghy) adalah satu kaedah sel-sel membersihkan dirinya yang rosak untuk menjana semula sel-sel baru yang lebih sihat.

Yoshinori Ohsumi, seorang ahli sains Jepun, dianugerahkan Hadiah Nobel dalam Fisiologi atau Perubatan untuk penemuannya tentang bagaimana sel tubuh mengalami proses kitar semula yang dikenali sebagai AUTOPHAGY iaitu, istilah Yunani bermaksud "Makan Dengan Sendiri”.

"Auto" bermaksud 'DIRI' dan "Phagy" bermaksud 'MAKAN'

Autophagy adalah satu proses penting dimana ia dirangsang apabila tubuh badan berada dalam keadaan LAPAR. Contohnya apabila tubuh sedang berpuasa untuk tempoh 8-10 jam.

Apabila sedang berpuasa, proses Autophagy akan memecahkan protein dan komponen yang telah rosak dan menggunakannya semula untuk menghasilkan tenaga.

Bukan itu sahaja,sel sel lapar ini akan memusnahkan virus dan bakteria dalam tubuh dan menggunakannya untuk kitar semula.

Proses ini dikatakan sangat PENTING untuk mencegah pembentukan sel kanser, mencegah penyakit berjangkit, penyakit imunologi dan gangguan neurodegeneratif seperti nyanyuk dan parkinson.

Gangguan autophagy juga dianggap memainkan peranan dalam penuaan. Proses penuaan dapat diperlahankan dan sel sel baru yang sihat dan kuat dapat dihasilkan jika proses autophagy ini dapat diaktif.
.
Tubuh badan manusia mempunyai fungsi yang cukup unik untuk memperbaiki kerosakan. Manfaatkan fungsi ini dengan mengamalkan puasa 2 kali setiap minggu serta meningkatkan aktiviti fizikal.

Mekanisme autophagy memberi peluang badan memelihara badan di mana ia boleh keluarkan sel yang tidak berfungsi dan kitar semula bahagian-bahagian yang perlu untuk dibersihkan secara selular.

Bagaimana Autopaghy berlaku?

Andai anda mengamalkan Intermittern Fasting, autopaghy hanya bermula selepas melakukan IF selama 20 jam dan hanya mencapai kemuncak selepas IF selama 72 jam iaitu 3 hari. Bayangkan anda tak boleh makan, berpuasa dan hanya boleh minum air sahaja selama 3 hari. mahu pengsan.

Sedangkan sekiranya kita puasa dry-IF maknanya puasa tanpa makan dan minum dalam 14 jam dah boleh dapat manfaat Autophagy tanpa menyeksa diri. Ini yang telah diwajibkan kepada umat Islam iaitu Puasa di Bulan Ramadhan selama 30 hari atau puasa sunat selain bulan Ramadhan.

 

Dengan berpuasa anda dapat mencapai tahap autophagy 3x lebih cepat berbanding intermittent fasting kerana intermittent fasting (wet fasting) kita masih minum air pada waktu fasting window, jadi badan kita perlukan air dan akan menariknya dari sel untuk memacu pengeluaran tenaga.   

 

Dr Jokers

Ada beberapa cara untuk bantu badan kita capai Autopaghy

  • Mengambil perkara-perkara yang membantu puasa kita lebih sempurna contohnya berpuasa dengan Set Puasa Shaklee.
  • Elakkan mengambil bahan-bahan toksik seperti gula berlebihan.
  • Tidur yang berkualiti
  • Bersenam sekurang-kurangnya 2X seminggu
  • Makan lemak sihat seperti Asid Lemak Omega 3 dan Minyak Zaitun. 
 
Dalam kelas Prof Dr Redza ada kongsikan beberapa jenis suppliment yang dapat membantu mengaktifkan autopaghy:
 
  • Resveratrol (sejenis Polifenol)
  • Astaxantin (sejenis Polifenol)
  • Berberine
  • Citrus Bergamot 
  • Turmeric

Wah, apa yang disebut oleh Prof Dr Redza ada dalam beberapa rangkaian Suppliment Terbaik Shaklee.

Vivix: Resveratrol induces autophagy

Coqtrol Plus: Coenzyme Q10 regulates autophagy

ResV: Dietary polyphenols promotes resilience against sleep deprivation


 

Set Autopaghy Puasa Shaklee

Ok , sekarang kita tengok pula apa keburukan Intermittent Fasting. Kak Fieza percaya ramai yang tak tahu.

5 Keburukan Intermittent Fasting Yang Ramai Tak Tahu

1. Tiada Panduan Khusus Untuk Kaedah Pemakanan Yang Betul

Intermittent Fasting ini adalah satu plan pola makanan dan tempoh waktu makan. Andai kata anda tidak ditunjuk cara yang betul untuk melakukan Intermittent Fasting dengan cara berkesan anda akan kecewa bila mana anda tidak mencapai impian turun berat anda dengan optimum.

Bayangkan anda telah berusaha tapi hanya 2kg sahaja turun dalam masa 4 bulan.

Sedangkan anda boleh capai lebih dari itu dengan hanya 14 hari Intermittent Fasting. Ini telah terbukti dalam team IFlat kami laksanakan.

Tambahan lagi cara makan semasa eating window juga memainkan peranan. Anda juga tidak dibenarkan makanan berlebihan mengikut nafsu. Amalan suku-suku separuh semasa eating window juga digalakkan.

2. Collagen Berkurang 90%

menurut kajian Dr Berg, Intermittent Fasting akan menyebabkan penuaan kulit di mana kulit jadi kering dan hilang keanjalan disebabkan kekurangan collagen sebanyak 90%.

Ramai antara mereka yang menjalani Intermittent Fasting, bila mereka berjaya turunkan berat badan tetapi kulit mereka kendur dan nampak tua.

Ini terjadi kerana apabila collegen berkurang dalam badan, kulit menjadi kurang elastik. Bila berat dah turun secara tak langsung akan mengubah juga penghasilan collagen dalam badan menyebabkan kulit kendur dan berkedut.

3. Sakit Badan, Sakit Kepala dan Sengal Otot

Ini adalah kesan buruk yang biasa dialami kepada pengamal Intermittent Fasting dan malah yang berpuasa juga. Dalam waktu tertentu badan kita akan terhidrasi kerana kekurangan bendalir dalam badan.

Simptom kekurangan bendalir mengakibatkan badan terasa sakit-sakit, sakit kepala, kejang otot, mual dan keletihan.

Namun begitu isu ini boleh diatasi dengan mengambil minuman berelektrolit supaya badan kekal terhidarat sepanjang Intermittent Fasting dan puasa.

4. Kegatalan Kulit
 
Kadang-kadang akibat tempoh 12-14 jam berpuasa atau Intermittent Fasting yang dibuat mengakibatkan gejala kegatalan kulit akibat kurang bendalir dalam badan. Isu ini disebabkan kita tidak minum dalam jangka masa tertentu. Jadi badan kita dehidrasi.
 
5. Gangguan Tidur atau Insomnia
 
Biasanya dalam Intermittent Fasting, eating window hanya dibenarkan sebelum pukul 8. Jadi, malam hari tidak dibenarkan menjamah sebarang makanan kecuali minum air.
 
Lantaran itu, ramai orang juga akan mengalami rasa lapar pada waktu malamnya. Rasa lapar yang keterlaluan akan meningkatkan tahap kortisol. Ini mengakibatkan melatonin tidak dapat dikeluarkan padahal melatonin perlu untuk tringger rasa ngantuk. 

Bahaya juga sekiranya lapar keterlaluan pada waktu tidur, badan akan terasa tertekan dan tidak boleh tidur. Bila ini berlanjutan untuk beberapa malam mengakibatkan mereka kurang tidur, stress, lemak tidak berkurangan, tenaga berkurang dan mood juga tidak menentu.


Hakikatnya, Intermittent Fasting ini baik untuk menambah nilai kehidupan anda. Ianya membantu anda:
 
  • Nak turunkan berat badan
  • Nak lebih sihat
  • Nak Reverse Aging 

Namun, Anda perlu lakukan Intermittent Fasting dengan berilmu supaya tidak memudaratkan diri anda nanti.

YOUR FUTURE LIFE WILL BE EXACTLY WHAT YOU DECIDE AND MAKE IT

    Dr Forrest C Shaklee

 

Sekiranya anda rasa sukar untuk melakukan Intermittent Fasting sendiri. Anda rasa dah buat lama dah tapi berat tak jugak turun-turun. Anda boleh join team Intermittent Fasting kami bersama #iFLAT.

Kami akan guide anda cara yang betul bagaimana nak buat Intermittent Fasting berkesan dengan cara yang betul.

Di sini saya share beberapa feedback dari peserta iFLAT.




 
Anda ingin miliki berat yang diimpikan?
Anda ingin Intermittent Fasting bersama kami?



Kak Fieza doakan anda capai berat yang diimpikan dengan sihat.

Sekiranya entri Kak Fieza ini beri manfaat kepada anda sudikan anda tekan button SHARE dan COMMENT, supaya lebih ramai lagi yang dapat manfaatnya. Mudah-mudahan dengan asbab perkongsian anda, anda dapat mengubah mereka menjadi lebih baik lagi. Tak pasal-pasal anda dapat saham akhirat. Best ke best. Kak Fieza doakan anda dapat berat ideal yang anda impikan kelak.


#blogmegashaklee
#shakleethrive2023
#shakleetriumph2023
#ShakleeSeriKembangan
 
-----------------------------------------------------------------------------------------

Ingin mendapatkan kepok-kepok duit yang lumayan?
Ingin
menjana pendapatan 4-5 angka sebulan dengan hanya bisnes dari rumah
Hubungi saya untuk:-


tekan : WHATSAPP 019-2118757

email :
hafizahmahfoz@gmail.com

facebook:

2 comments:

  1. wow. great sharing sis! info baru tahu ni. sebalik IF!

    ReplyDelete
  2. Baru tau IF ni ada juga keburukannya. Lepas ni kena buat IF dengan ilmu. Bukan main buat je.

    ReplyDelete